söndag 23 december 2012

Hörrni' - det är sånt här som betyder nåt', det är det här det handlar om...

Var precis ut och köpte den sista julklappen,
med 4 barn är det nämligen oändligt viktigt att det blir jämnt fördelat,
i alla fall,
när det var avklarat insåg jag att jag hade glömt att köpa ett pepparkakshus,
ja,
jag veeeet,
men inte alla orkar baka sitt eget,
lathet är underskattat ibland,
så det så,
dock var de slut i den affären som var närmast,
så jag svängde förbi en annan butik på vägen hem,
hittar det jag söker (får tag på det näst sista i affären)
ställer mig i kö bakom en kille/man i min ålder,
med ett litet barn på drygt 1 år i kundvagnen,
han lägger upp en liten förpackning risgrynsgröt på bandet - that's it,
inget mer,
"yes", tänker jag, "toppen då går det fort",
så märker jag att han börjar leta,
och sen hör jag "åh nej, har vi åkt hela vägen till affären utan att få med plånboken, det är inte sant..."
han förbereder sig för att plocka bort gröten och vänder sig mot kassörskan för att förklara varför han inte ska köpa nåt,
men jag är snabbare,
jag vet att jag har en tjuga i plånboken,
rycker snabbt fram den och ger honom den samtidigt som jag säger: "här, det är lugnt, varsågod",
När han säger "Åh, vad snällt, och sen vänder sig mot barnet 
(som givetvis inte fattar nåt av vad som försiggår) och säger "nu slapp vi gå hungriga idag" med äkta tyngd och mening i orden... och till kassörskan säger han: "så ger du henne tillbaka växeln" och pekar på mig (även om jag verkligen inte hade behövt få tillbaka de 12 kronorna hon ger mig)
- då fortsätter jag le och säger igen: "inga problem, det är lugnt"
betalar för mina varor, går ut mot bilen, ser honom och barnet igen utanför, han söker min blick och mimar "tack" igen, jag säger "verkligen, det är lugnt, god jul !" innan jag hoppar in och kör hemåt,
- samtidig som jag nästan börjar grina eftersom världen är så olika för oss alla, vi har så olika förutsättningar, men det är julafton för oss alla i morgon...
Hoppas ni får en god jul,
och att ni delar med er av det ni har när ni kan...!

8 kommentarer:

Nica sa...

Du gav en fin julklapp :) - är så glad att det finns såna som du därute. Fler som gör det rätta. Ha en fin fin jul, bästa fru Spenat :)

Allt mellan Himmel och Potatisåker sa...

Men, åh! Och nu gråter jag med!
Vi är så himla lyckligt lottade och måste dela med oss.
Du är fantastisk.
Kram och ha en undebar jul! <3

Chrissan sa...

God Jul!

Gafflan sa...

Åh! Nu grinar jag!
God Jul!
Kram

Hökis sa...

Å där föll en tår.
Så fint gjort av dig, kram och God Jul

Singelmamman sa...

En självklar handling kan tyckas, men det var väldigt fint av dig!

Malin sa...

Jupp, även jag grät. Mycket bra jobbat av dig. God jul!

Eddie och barnen på Bristol Academy sa...

Varför tror vi att det är så svårt att hjälpa? Fint gjort! Anna