måndag 27 augusti 2012

Cheeezus vilken lördag...

Jo serrni,
lördagen började redan på fredagkväll då jag styrde Vita Faran mot Stockholm,
landade vid 23-tiden där jag skulle bo,
men kom inte i säng förrän närmare tolv mitt i natten,
kanske inte världens bästa uppladdning,
men men,
det jobbiga med att bo på annan ort är inte sovandet,
jag sover oftast som en klubbad säl - man får ju passa på när barnen inte är med liksom,
utan det krångliga är maten tycker jag,
har alltid svårt att hitta "normal" mat att äta när jag inte har mitt eget kylskåp att leta i,
men fick ändå i mig lite frukost lördag morgon.
Hoppade in i bilen och körde ner för Valhallavägen till Sandhamnsgatan där jag hittade en bra parkeringsplats och väntade på att höra av Fru H (aka. Cissi).
Efter en lite förvirrad start där hon trodde sig ha åkt förbi Cirkus Scotts tält (typ där jag stod) hörde jag sen: "nä, men vänta - jag har ju inte åkt förbi det, det ligger ju rakt framför mig...",
kändes skönt att hon la ribban för dagen där - typ...
Ursprungstanken var att vi skulle springa LCHF-loppet och sedan gå ut med Fräsigt på kvällen,
men eftersom Cissis man - aka "BajsOlle" - hade bokat upp sig på jobb hela långa lördagen,
utan att fixa barnvakt,
blev det ingen utgång för oss två den här gången,
men prata gjorde vi - om allt och inget och lite till,
och springa det skulle vi,
och springa det gjorde hon,
sköt i väg som en blå pil över Gärdets ängar,
för här var det inte fråga om något platt vanligt löplopp,
nä,
det viktiga verkade vara att ha start och mål på ett fint ställe,
skitsamma att det blir terränglopp de första och sista 800 meterna,
terräng som enl. Cissi var full av: "saker man inte ser, man vet ju inte vad man trampar i, hål eller ko-mockor"
(hon pekar samtidigt mot Cirkus Scotts elefanter)
jo men visst serru'
Elefanter - kor... same same but different... typ...

Vi tog oss runt de 6 km,
hon lite snabbare,
jag lite långsammare,
men jag nådde måltiden jag hade på "under 40 minuter",
(dock kunde jag se på pulsklockan att jag har någon infektion i kroppen just nu då pulsen inte gick ner under 170 - trots att jag gick några gånger under loppet)
Efter loppet fick man grillad mat & sallad,
smakprov på både bakverk och glass,
och en goodiebag med diverse LCHF-varor och rabatter på inköp,
Samtidigt som vi fick påsen med prylar fick Cissi för sig att hon skulle passa på att köpa Katrin Z:as bok... eftersom hon så lägligt stod bakom disken,
Katrin blir ju glad och frågar "Vill du att jag ska skriva i den?"
och har typ redan börjat leta efter en penna,
då Cissi klämmer ur sig: "Nä, det behöver du inte göra"
förlåt - men, ha ha ha ha ha !
ni skulle sett Katrins min...
och jag kunde ju inte hålla mig utan sa: "Men Cissi, om hon nu vill skriva något, kan hon inte få det då..."
- men då hade hon redan vänt sig om och börjat packa nästa påse...

Innan vi gick därifrån sa jag även ett snabbt hej till Magdalena Graaf som var där,
inte för att jag känner henne alls,
utan bara för att jag lyckades få tag på en av platserna till hennes och Monas bloggträff i Oktober och ville säga att jag ser fram mot den helgen.

Efter att jag släppt Cissi vid T-centralen åkte jag "hem" och bytte om för att träffa Anna och Ellen på Reisen i Gamla Stan,
och därifrån gick det utför... typ...
Herrejösses vad jag saknar dem båda här i Spenaten,
galna kvinnor,
och gud så kul vi hade!
Öppnade starkt med 3 glas champagne,
3 glas var alltså,
humh...
bartendern tyckte vi var lite lite tramsiga som inte tog in en hel flaska direkt,
men ja ja... man kan inte tänka på allt...
Efter det var det tänkt att vi skulle äta mat på ett annat ställe där vi beställt bord,
vi sätter oss,
tar in nästa trio med champagneglas,
 och en tallrik nachos som förrätt,
läser resten av menyn väääääldigt nooooooga,
Ellen tar en "Käse-würst", eller står det "käse-bürger" Anna?
medan Anna och jag slår till på varsin finfin del av en oxe plus tillbehör,
pratar på,
Anna försöker ta lite bilder,
vi skrattar och har allmänt trevligt,
okej,
ingen spyr, igen skriker på andra gäster, ingen kastar mat omkring sig eller gör något annat opassande,
inget sånt överhuvudtaget,
men strax efter att vi beställt in vår huvudrätt kommer en servitris och säger att de fått klagomål på oss från ett par andra gäster...

Que !?!
Vi sitter i Grill-delen av restaurangen,
inte ens Bistron,
båda borden bredvid oss är tomma, lite längre bort sitter ett sällskap som är minst lika ljudliga som oss,
men,
på andra sidan sitter det här sällskapet som i princip ätit upp redan:
Skallepär, hans fru och en hen,
Needless to say avbokar vi vår mat och går därifrån,
tyvärr är vi så chockade att vi betalar för den förrätt vi knappt påbörjat och för drickan vi avslutade i två raska klunkar,
hade vi tänkt oss för skulle vi givetvis inte gjort detta, men mer om det strax...

Vandrar snett över gatan och går in på nästa ställe,
där vi omedelbart tar in en ny flaska för att dämpa vår chock,
Ellen bestämmer sig för att ringa "dåtiden" och klaga,
dvs. stället vi nyss var på,
hon kommer fram och får prata med troligtvis samma idiotservitris som önskade oss en trevlig kväll någon annanstans när vi gick (!),
dock ringer hennes telefon 2 minuter senare och det är deras chef som förstår att man inte kan bete sig hur som helst mot betalande gäster,
han erbjuder alla pengarna tillbaka, allt mellan himmel och jord och han vill att vi ska komma tillbaka,
trots att Ellen upplyser honom om att beteendet från deras sida var och är fullständigt oacceptabelt och vi aldrig någonsin har för avsikt att komma tillbaka - någonsin - och hon ber honom höra av sig dagen efter för en nykter diskussion om det inträffade så ringer han 1 minut senare och försöker igen...

Mat finns det på det nya stället vi satt oss på,
en liten toa att ta bilder på,
och trots att Ellen envisas med att slänga köttbitar på mina skor,
och att Anna trycker i sig en hel limpa bröd med varje tugga hamburgare,
*bild kommer snart*
så har vi en riktigt rolig och trevlig afton!

Älskade Darlings,
det här får vi göra om - fast på en trevligare restaurang - igen !

2 kommentarer:

FiA FIT sa...

Men gud så mysigt! Och vad duktiga ni var! Nu får vi vara lika duktiga igen på lördag! Heja oss!

Anonym sa...

Hahaha din beskrivning av dan är ju klockren! Tiderna har kommit upp nu. Åh på Ruby Grill kommer jag aldrig att sätta min fot!