fredag 30 mars 2012

Great minds think alike


Precis som Sus & Singelmamman pratade jag och mannen om "hen" igår,
alltså,
jag tycker hela grejjen är lite...
ja,
hur ska man säga för att inte få någon rabiat ilsket person på sig,
oavsett åsikten jag har,
jo,
men jag tycker det är lite overkill,
i brist på bättre uttryck,
för det svenska "onödigt" är inte riktigt samma,
seriöst,
behövs det verkligen?

Ja,
men vi kom i alla fall fram till att det,
enligt oss,
egentligen bara finns ett användningsområde för "hen",
och det är väl i benämnandet av Gud,
om man nu väljer att tro på något,
där kan man behöva en neutral benämningsform,
även om män i alla tider porträtterat Gud som havandes massivt skägg i de fall bilder skapats,
och bönen lyder "fader vår"...

2 kommentarer:

Kattis sa...

Och när man talar om ofödda barn som man inte vet könet på.
Eller i stället för "hon/han" i vissa texter kanske, alltid fult med / i en text.

Men i övrigt, nej det är overkill många fall.

Sus sa...

Det är lätt för oss som har tydliga könstillhörighet att tycka att det är overkill.

Jag är inte så säker på att alla "hennor" tycker lika =)